Ontdek de nieuwste mijlpaal op het dienstgebouw van Gent (Infrabel)
Wie regelmatig langs het station Gent Sint-Pieters spoort, ziet naast de indrukwekkende werken aan het station zelf, nog een impressionant gebouw verschijnen. De ruwbouw van een over de sporen hellend gebouw staat daar in de steigers. Ter hoogte van de Boentweg bouwt TUC RAIL namelijk een nieuw Dienstgebouw voor Infrabel. Dit nieuwe gebouw zal de huidige kantoren vervangen, evenals de seinzaal van blok 6. Verder komt er ook een magazijn, inclusief een wagenpark en de bijbehorende externe opslagruimtes. Ook een ‘publieke’ sokkel met diverse vergaderzalen, een fijne cafetaria, satellietwerkplekken en enkele opleidingszalen worden voorzien.
Een duurzaam gebouw, gericht op de toekomst
Het project is voor TUC RAIL een huzarenstuk. Ongeveer 25 diverse partners werken samen aan dit gebouw van ongeveer 13.000m². Het ontwerp is van de hand van het Brusselse architectenbureau ORG, dat voor deze opdracht de handen in elkaar heeft geslagen met studie- en techniekenbureau Arch&Teco. Zij kregen via een wedstrijd de opdracht toegewezen. De werken zelf worden uitgevoerd door de Tijdelijke Maatschappij AB Eiffage – VMA.
Alleen al bij Infrabel werden ongeveer 15 diensten bevraagd naar hun noden en kregen ze zeggenschap in de finale inrichting van het gebouw. Ook uitdagend is dat de architectuur, structuur en technieken in een indrukwekkend 3D-model werden geïntegreerd. Structureel was het ontwerp een uitdaging: het gebouw draagt namelijk af op de draagstructuur van de onderliggende parking van de NMBS, en de fundering van het gebouw dat oorspronkelijk was voorzien, maar nooit werd gerealiseerd, werd grotendeels hergebruikt voor de realisatie van het dienstgebouw.

Het gebouw is gericht op de toekomst en streeft naar een hoge score inzake duurzaamheid aan de hand van het behalen van een BREEAM certificaat “very good”. BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method en is een internationale standard voor de beoordeling van duurzaamheid van gebouwen, waarbij de impact op het milieu in hoge mate wordt geëvalueerd. Zo werkt het gebouw op een warmtepomp, zijn er zonnepanelen geplaatst en wordt regenwater hergebruikt voor verschillende toepassingen.
De meest in het oog springende en naar uitvoering de meest complexe keuze is om Betonkernactivering (BKA) toe te passen in het bureaugedeelte. Betonkernactivering (BKA) is het verwarmen of koelen van een ruimte door een vloeistof, meestal water, te pompen door zeer lange, diffusiedichte leidingen die in de betonnen plafonds zijn aangebracht. BKA hoort bij de methoden die een gebouw “thermisch actief” maken, d.w.z. dat uiteindelijk de gebouwmassa zorgt voor het verwarmen en koelen van ruimten. Ook krijgen de medewerkers per twee verdiepingen een fijn werk- en lunchterras. Hier werden ‘blauwe daken’ toegepast, dit zijn daken waarop tijdelijk een laag regenwater kan staan. Dit regenwater zal de diverse plantenbakken op de terrassen voorzien van water.


Voor Infrabel wordt het bovendien een nieuwe manier van werken. Bij de verhuizing zal Infrabel ook overstappen naar de New Way of Working – gedoopt Infrabel Way of Working. Zo zullen zij bureaus en werkplekken delen, evenals materiaal in het magazijn. Aangezien een groot deel van de diensten van de regio Gent momenteel in de oude hotelkamers van het oude ‘Flandria Palace’-hotel werken en slechts met enkelen hun bureau delen, is ook dit een grote verandering.
Huzarenstuk en uitdagingen
Enkele weken geleden haalden de aannemer en de werfequipe een speciale deadline: de toekomstige seinzaal op de bovenste verdieping dient uitgevoerd te worden als één grote ruimte, wat structureel betekent dat de volledige breedte van de hoogste verdieping over een afstand van 19 meter moet worden overspannen zonder bijkomende steunpunten. Om dit technisch haalbaar te maken, worden op de onderliggende verdieping acht grote stalen vakwerkliggers geplaatst die als één geheel met de bovenste verdieping functioneren. De acht vakwerkliggers hebben een hoogte van 4 meter en een totaallengte van 19 meter en werden deels met premontage, deels ter plekke geassembleerd alvorens deze met een zware mobiele kraan op de onderliggende structuur te plaatsen. Een indrukwekkend staaltje ingenieurskunst.