Rail Baltica – Modernisering van het station en de bijbehorende spoorweginfrastructuur in Riga

In het kader van het project Rail Baltica werd een design-buildcontract gestart voor de modernisering van het centraal station in Riga, Letland, om de nieuwe Rail Baltica-corridor door de hoofdstad van Letland te laten lopen. De werken omvatten de omvorming van het bestaande station in een nieuw station, waarin de conventionele lijnen met een spoorbreedte van 1520mm en de 4 nieuwe sporen met een UIC-spoorbreedte (1435mm) zullen worden geïntegreerd. De infrastructuur voor en achter het station zal ook worden aangepast, met inbegrip van de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over de rivier de Daugava.

Onze missie

Dit project wordt gefinancierd door de Europese Unie en de Republiek Letland en maakt deel uit van het Rail Baltica-project, dat de Baltische staten in het Europese spoorwegnet zal integreren en de steden Helsinki, Tallinn, Riga, Vilnius en Warschau met elkaar zal verbinden. Een van de grootste uitdagingen van dit project is dat het moet worden gerealiseerd terwijl de bestaande exploitatie van het station gewaarborgd wordt.

De opdracht van TUC RAIL bestaat uit het uitvoeren van voorontwerp- en ontwerpstudies voor de sporen, bovenleidingen en kunstwerken in het station (spoorwegviaducten). Met name het ontwerp van de bovenleiding was gebaseerd op het principe van een migreerbare 3kV DC / 25 kV AC bovenleiding die het mogelijk maakt om in de toekomt om te schakelen naar een conventioneel 25 kV AC geëlektrificeerd spoorwegnet. TUC RAIL biedt ook gespecialiseerde spoorwegexpertise aan (bv. systeemintegratie, RAMS, operationele planning, seininrichting, aarding, enz).