

Beschrijving
Om de uitdagingen van de toekomst op nationaal en internationaal niveau te kunnen waarmaken is een uitbreiding van de spoorinfrastructuur ter hoogte van Mechelen noodzakelijk.
De ringspoorlijn rond de stad, ook bypass genoemd, zal ongeveer 2,5 km lang zijn. Na de indienststelling zullen hogesnelheidstreinen er met een snelheid van 160 km/u kunnen rijden. Deze nieuwe infrastructuur vormt het sluitstuk van het hogesnelheidsnet in België. Ze wordt ook verbonden met de Diabolo, de verbinding tussen Brussels Airport en de voornaamste spoorlijnen van het binnenlandse net.
De spoorbypass wordt gecombineerd met de wegtangent, een nieuwe weg die als doel heeft de ring rond het historische stadscentrum te ontlasten. Ook het station en zijn omgeving zullen volledig worden heringericht. Het wordt een homogeen geheel, waarbij de sporen de wegen harmonieus zullen overbruggen.
De wegtangent loopt via een tunnel die toegang geeft tot de nieuwe ondergrondse parking van de NMBS, die plaats zal bieden aan 2000 wagens. TUC RAIL werd ook belast met de uitrusting van de sporen ter hoogte van twee perrons van het station.
Overzicht van de taken van TUC RAIL:
Het takenpakket van TUC RAIL bestaat uit::
- Bouw van alle kunstwerken (bruggen, viaducten, tunnels, …)
- Aanleg van grondophogingen – uitgravingen
- Aanleg van grondkeringen, steunmuren, …
- Beddingswerken voor de spoorbypass (aanleg vorm- en onderlaag)
- Aanleg van afwateringssystemen voor spoorbypass en tangent
- Bouw van de geluidsschermen
- Spooruitrustingswerken voor lijn 25N
- Kabelwerken en seininrichting voor lijn 25N
- Aanleg van de bovenleiding voor lijn 25N
- Opmaak van een veiligheidsdossier
Meer informatie over het Project Mechelen is terug te vinden op de website: http://www.mecheleninbeweging.be
Klik hier om de spoorbypass Mechelen in beelden te ontdekken.